Danmarks uafhængige lægetjeneste
Ny forskning om vitaminer og mineraler
Af Jerk W. Langer, læge, videnskabsjournalist

© NetDoktor/Geir Haukursson
Et af de nye forskningsresultater viser, at vitamin C måske kan mildne symptomerne på slidgigt.
Ny forskning viser, at nogle vitaminer og mineraler kan være med til forebygge og/eller behandle en række sygdomme. Vores viden præges stadigvæk af mange ”måske”, ”formentlig” og ”synes at”. Simpelthen fordi betydningen af vitaminer og mineraler ikke er undersøgt godt nok.

Herunder vises en oversigt over hvilke vitaminer, der muligvis har betydning for forebyggelse og behandling af sygdomme:

  • Hundredetusinder danskere kan mangle B-vitaminer, hvilket øger risikoen for blodpropper i hjertet, slagtilfælde og kredsløbsbesvær i benene.

  • Vitamin E kan måske forsinke forværringen af Alzheimers sygdom.

  • To procent af befolkningen over 60 år mangler vitamin B12, som kan give blodmangel. Men mange ved det ikke.

  • Vitamin C kan styrke blodkarrenes funktion hos blodtrykspatienter.

  • Ved forkølelse kan vitamin C-tilskud afkorte symptomerne omkring 12 timer.

  • Vitaminer og mineraler modvirker ikke hårtab og styrker næppe hårets vækst.

  • Vitamin E forebygger måske blodpropper i hjertet. Men høje doser kan have alvorlige bivirkninger som hjerneblødning.

  • Betacaroten beskytter ikke mod blodpropper, men kan i værste fald omvendt øge risikoen.

  • Betacaroten forebygger ikke kræft, men rummer tværtimod risiko for at fremme lungekræft hos storrygere.

  • Selen i ret høje doser synes at forebygge kræft.

  • Selen og vitamin E kan måske lindre symptomer på ledegigt.

  • Vitamin C kan måske mildne symptomerne på slidgigt.

  • Vitamin C, vitamin E og beta-caroten kan nedsætte risikoen for aldersbetinget ødelæggelse af øjets skarpe syn.

  • Migrænikere kan have gavn af magnesium, vitamin B2 og kalcium.

  • Meget kalcium (kalk) i kosten sænker paradoksalt risikoen for nyresten.

  • Vitamin B6 kan lindre præmenstruelt besvær hos nogle kvinder.

  • Vitamin B3 i store doser kan måske forebygge type 1-sukkersyge hos børn, der løber særlig høj risiko for denne sygdom.

Ved mange andre sygdomme har små studier givet lovende resultater, men vi mangler stadig større afprøvninger for at være sikre på resultaterne.

Læs også artiklen 'Sund med vitaminer'.


Kilder
’Politikens Bog om Vitaminer og mineraler’ af Jerk W. Langer. Politikens Forlag 2001.


Sidst opdateret: 02.11.2001


GENVEJE: Babyklub | Fagbogen | KVIT.DK
LEKSIKON: Sygdomme | Medicin | Symptomer | Sundhed | Undersøgelser
EMNER: Forkølelse | Hjerte og blod | Inkontinens | Kræft | Kvinder | Mave og tarm | Søvn | Vitaminer | Øret | ALLE EMNER
DEBAT OG STøTTE: Debat | Patientforeninger
SERVICE: Spørg lægen | Test dig selv | Vagtlægen
INFORMATION: Kontakt NetDoktor | Om NetDoktor | ND i andre lande | Annoncørinfo
Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for kompetent professionel rådgivning eller behandling af uddannet og godkendt læge. Indholdet på NetDoktor.dk må ikke og kan ikke bruges som basis for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Brugerbetingelser: Vigtige juridiske informationer - Læs også NetDoktors fortrolighedspolitik.

The documents contained in this web site are presented for information purposes only. The material is in no way intended to replace professional medical care or attention by a qualified practitioner. The materials in this web site cannot and should not be used as a basis for diagnosis or choice of treatment. Click here - Conditions for use - Important legal information.

© Copyright 1998-2003 NetDoktor.dk - All rights reserved
NetDoktor.dk is a trademark